Zabawy i ćwiczenia logopedyczne

2020-05-17

Kolejna porcja ćwiczeń i zabaw logopedycznych dla dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne oraz wszystkich chętnych. Zachęcamy do codziennch ćwiczeń narządów artykulacyjnych i ćwiczeń oddechowych.

W razie pytań napisz na adres mailowy: madalena123@interia.pl (od poniedziałku do piątku w godzinach 9-13).

 

Na początek rozgrzewka. 

Wykonaj ćwiczenia buzi i języka.

https://wordwall.net/pl/resource/1132098/logopedia/gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka-

 

 

GRA LOGOPEDYCZNA Z GŁOSKĄ "CZ" - ZNAJDUJE SIĘ W GALERII NA DOLE STRONY

 

ZESTAW ĆWICZEŃ MAJĄCYCH NA CELU WYWOŁANIE PRAWIDŁOWEJ ARTYKULACJI GŁOSEK SZEREGU SZUMIĄCEGO (sz, ż, cz, dż)

Ćwiczenia motoryki narządów mowy:

• konik – kląskanie czubkiem i środkiem języka;

• winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak jakby był windą – raz do góry, raz do dołu;

• malarz – malujemy pędzlem (język) sufit (podniebienie) – zaczynamy od zębów w stronę gardła;

• młotek – wbijamy gwoździe w ścianę.

Zamieniamy język w młotek, który będzie wbijał w ścianę (wałek dziąsłowy) zaczarowane gwoździe (najpierw należy szpatułką lub zimną łyżeczką dotknąć podniebienia tuż za górnymi siekaczami nazywając je np.zaczarowanym miejscem lub parkingiem – w tym miejscu język powinien „przybijać” gwoździe);

• liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka kolejnych ząbków na górze i na dole przy szeroko otwartej buzi;

• żyrafa – ma długą szyję, którą potrafi wyciągnąć wysoko do góry – a jak daleko ty sięgniesz swoim językiem?;

• słoń – ma długą trąbę, którą potrafi wszędzie sięgnąć – a czy ty potrafisz dotknąć językiem ostatniego zęba na górze? ( na dole, nosa, brody, ucha itd.);

• sklejanie pierogów – nagryzanie brzegów języka zębami (masaż i rozciąganie języka);

• wyżymaczka – przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby

• półeczka – wysuwanie szerokiego języka z buzi nie dotykając zębów;

• zlizywanie z płaskiego talerza nutelli, miodu, mleka w proszku – w zależności od upodobań dziecka;

• odrywanie językiem przyklejonego do podniebienia opłatka, andruta;

• zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka; • przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu (na„parkingu”) hallsów, rodzynek, płatków kukurydzianych, rodzynek itp.

• Wysyłanie całusków na odległość;

• świnka – wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek;

• wąsy – przytrzymywanie słomki lub ołówka pomiędzy wargą a nosem (oczywiście bez pomocy rąk);

• straż pożarna – naśladowanie syreny poprzez dosadne wymawianiegłosek e – o, i – u, a – u;

Pozwól, żeby ta głoska była w każdej kombinacji z samogłoskami i między nimi. Oto kilka propozycji:

SZA SZO SZU SZE SZY
ASZ OSZ USZ ESZ ISZ YSZ
ASZA OSZO USZU ESZE YSZY USZE OSZA ISZU OSZE USZY ASZU

Zamiast SZ w kombinacjach, użyj także Ż, CZ, DŻ.

Znajdź parę z głoską "cz", ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość i doskonalące pamięć

https://wordwall.net/pl/resource/1436856/logopedia/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-cz

GŁOSKA "CZ" W WYRAZACH - WYKREŚLANKA

https://learningapps.org/1586850

 

Miasto RybnikMinisterstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Katowicach