Kolejna porcja ćwiczeń i zabaw logopedycznych dla dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne oraz wszystkich chętnych. Zachęcamy do codziennch ćwiczeń narządów artykulacyjnych i ćwiczeń oddechowych.
W razie pytań napisz na adres mailowy: madalena123@interia.pl (od poniedziałku do piątku w godzinach 9-13).
Na początek rozgrzewka.
Wykonaj ćwiczenia buzi i języka.
https://wordwall.net/pl/resource/1132098/logopedia/gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka-
GRA LOGOPEDYCZNA Z GŁOSKĄ "CZ" - ZNAJDUJE SIĘ W GALERII NA DOLE STRONY
ZESTAW ĆWICZEŃ MAJĄCYCH NA CELU WYWOŁANIE PRAWIDŁOWEJ ARTYKULACJI GŁOSEK SZEREGU SZUMIĄCEGO (sz, ż, cz, dż)
Ćwiczenia motoryki narządów mowy:
• konik – kląskanie czubkiem i środkiem języka;
• winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak jakby był windą – raz do góry, raz do dołu;
• malarz – malujemy pędzlem (język) sufit (podniebienie) – zaczynamy od zębów w stronę gardła;
• młotek – wbijamy gwoździe w ścianę.
Zamieniamy język w młotek, który będzie wbijał w ścianę (wałek dziąsłowy) zaczarowane gwoździe (najpierw należy szpatułką lub zimną łyżeczką dotknąć podniebienia tuż za górnymi siekaczami nazywając je np.zaczarowanym miejscem lub parkingiem – w tym miejscu język powinien „przybijać” gwoździe);
• liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka kolejnych ząbków na górze i na dole przy szeroko otwartej buzi;
• żyrafa – ma długą szyję, którą potrafi wyciągnąć wysoko do góry – a jak daleko ty sięgniesz swoim językiem?;
• słoń – ma długą trąbę, którą potrafi wszędzie sięgnąć – a czy ty potrafisz dotknąć językiem ostatniego zęba na górze? ( na dole, nosa, brody, ucha itd.);
• sklejanie pierogów – nagryzanie brzegów języka zębami (masaż i rozciąganie języka);
• wyżymaczka – przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby
• półeczka – wysuwanie szerokiego języka z buzi nie dotykając zębów;
• zlizywanie z płaskiego talerza nutelli, miodu, mleka w proszku – w zależności od upodobań dziecka;
• odrywanie językiem przyklejonego do podniebienia opłatka, andruta;
• zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka; • przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu (na„parkingu”) hallsów, rodzynek, płatków kukurydzianych, rodzynek itp.
• Wysyłanie całusków na odległość;
• świnka – wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek;
• wąsy – przytrzymywanie słomki lub ołówka pomiędzy wargą a nosem (oczywiście bez pomocy rąk);
• straż pożarna – naśladowanie syreny poprzez dosadne wymawianiegłosek e – o, i – u, a – u;
Pozwól, żeby ta głoska była w każdej kombinacji z samogłoskami i między nimi. Oto kilka propozycji:
SZA SZO SZU SZE SZY
ASZ OSZ USZ ESZ ISZ YSZ
ASZA OSZO USZU ESZE YSZY USZE OSZA ISZU OSZE USZY ASZU
Zamiast SZ w kombinacjach, użyj także Ż, CZ, DŻ.
Znajdź parę z głoską "cz", ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość i doskonalące pamięć
https://wordwall.net/pl/resource/1436856/logopedia/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-cz
GŁOSKA "CZ" W WYRAZACH - WYKREŚLANKA
https://learningapps.org/1586850